Speedway vs. Ice Racing - Darag Istvn szemvel
speedwaylive.hu 2011.02.14. 13:16

Haznk nemzetkzileg legelismertebb brjt, Darag Istvnt krdeztk.
Mint arrl korbban beszmoltunk Darag r fogja vezetni az idei Jgmotoros Csapat VB dntt s az elz vekben is szmtalan jgmotor Grand Prix fordulnak volt vezetbrja.
"rmmel vlaszolok a jgmotorozssal kapcsolatos krdseire. Sok ve prblom rirnytani a figyelmet arra a tnyre, hogy a plyaversenyzs nem csak a salakmotorozs, mg ha nlunk egyelre csakis az lthat lben. ...
... Az utbbi idben ha lassan is, de n azoknak a szma, akik felkerekednek, hogy megnzzenek egy-egy j jgmotoros versenyt valahol nem tl tvol. Megragadom az alkalmat, hogy felhvjam a figyelmet az Egyni VB utols versenyre, amelyet elrhet tvolsgban, Inzellben, egy j fedett csarnokban rendeznek meg. Szerintem nagy lmny lesz!
Milyen klnbsg van egy salakmotor s egy jgmotor verseny kztt, a "toronybl"?
A jgmotoros versenyek futamaiban a versenyzk jelentsen gyorsabban mennek, mint a salakosok. Azonos mret plyn sokszor 10 msodperccel jobb a gyztes jeges versenyz ideje, mint a salakos kollgj. A jg felszne messze egyenletesebb, mint egy salakply, mg akkor is, ha a verseny elrehaladtval egyre durvbban s mlyebben barzdlt a szges kerekek miatt. (A szgek a motor haladsakor a jg kemnysgtl fgg mrtkben behatolnak annak felsznbe s a kerk tgrdlsekor kiszaktanak belle egy darabot.) Az egyenletesebb felszn miatt nincsenek kedvenc vek, a versenyzk a kt szegly kztt teljesen bemotorozzk a plyt. A nagyobb temp miatt sokkal gyorsabban trtnnek a dolgok, mint salakon, ugyanakkor a teljesen bemotorozott plya miatt sokkal tbb az akci, az elzs. Elfordult, hogy egy futamban bezdultak a versenyzk egy bizonyos sorrendben a kanyarba s a kijvben senki nem az eredeti helyn ment. Nyilvnval, hogy a nagyobb temp s a tbb akci a vezetbrtl mg nagyobb koncentrcit ignyel, mint a salakversenyek – pedig azokat sem lehet m lazn vezetni. A vezetbrnak nem elg azt nzni, mi trtnt a plyn, mert ha csak azt teszi, akkor folytonos lemaradsban van az esemnyek mgtt. Ahhoz, hogy idben, kell gyorsasggal s jl dntsn, folyamatosan gy kell nznie a futamot, hogy jrjon az agya, mi trtnhet a kvetkez pillanatban s a figyelmt elssorban arra sszpontostsa, mikzben termszetesen minden mst is szemmel kell tartania. A versenyzk a jgen nem a broadside technikval fordulnak, mint salakon, ennek kvetkeztben sokkal kzelebb tudnak egymshoz a kanyarokban is menni s ezt nyilvn meg is teszik. Nagyon kell figyelni, amikor 3-4 versenyz egymst szinte rintve, a fgglegeshez kpest 65-70 fokban (!) bedntve a gpet befordul a kanyarba s folyamatos pozcizs kzben, a lehet legnagyobb sebessggel, esetleg a mr ersen kintosodott, barzdlt jgen ugrl motorral kzd.

Ekzben termszetesen bevetnek olyan trkkket is, amik a salakon nincsenek s amik csak tapasztalattal fedezhetk fel. Nehezebb a jgen a plyaelhagys megtlse is. Egyrszt a bednttt motor kt kereknek haladsi nyomt nehezebben ltni, msrszt a plya bels szeglyt jelz kk festkcsk elkendse, vagy ppen felszaggatsa is nehezti a br dolgt. A jgen azt is folyamatosan figyelni kell a versenyzk mozgsn kvl, hogy nem mozdult-e el valamelyik biztonsgi bla a plya szln s ha igen, jelent-e veszlyt a futamra, ki okozta a helyzetet. Amikor kzvetlenl egyms mgtt kt versenyz repeszt a blasor mellett a blkhoz s egymshoz olyan kzel s olyan sebessggel, hogy a menetszelktl a blasor hullmzik, nagyon ott kell a brnak lennie, hogy tudja, melyikjk is okozta a bla plyra esst s emiatt a futam lelltst. Szval a jgen vlemnyem szerint nagyobb a vezetbrk ignybevtele, mint salakon. Termszetesen ez azonos szint versenyek esetben igaz, teht a legjobb jgversenyzk versenyt sszehasonltva a legjobb salakosokval. Ami ugyanakkor knnyti a vezetbrk dolgt, hogy a jgmotorosok – nyilvn a nagyobb srls veszlyek miatt – jobban vigyznak egymsra, mint a salakosok. Nem kmlik egymst, kemnyen kzdenek, de a tisztessgtelen, alattomos versenyzs sokkal ritkbb a krkben, alig fordul el. A versenyek sorn ltalban egyttmkdbbek, prgsebb lehet a lebonyolts, a 2 percet sokkal ritkbban kell indtani. Lehet, ebben szerepe van a hidegnek is, de nem szeretik az idhzst.
n hossz vek ta vezet rangos salak s jg versenyeket is, ltalnos ez vagy vannak kimondottan jgmotor brk?
A jgmotoros Grand Prix versenyeit is mindig az erre kijellt bri keretbl vezetik?
Nincsenek vezetbrk kifejezetten jgmotor versenyekre kijellve, de tny, hogy vannak kollgk, akik sosem kapnak beosztst jgmotor verseny vezetsre s vagyunk nhnyan, akik rendszeresen. Ez nyilvn jelent valamit. Van, akinek ez jobban megy, kzelebb is ll hozz, ms brk esetben nem annyira. Azt tudni kell, hogy a jgmotoros trsadalom (klnsen az elitje) meglehetsen zrt. Ahhoz, hogy valaki magas szinten tevkenykedjen ebben a vilgban, el kell fogadtatnia magt ebben a zrt krben. Meg kell mondjam, ez nem knny s idignyes is. 14 ve vezetek jgmotor versenyeket, nhny v nekem is kellett ehhez…
Mi lehet a titka az orosz jgversenyzk elkpeszt flnynek? Mint vezetbr, lt-e bennk valami eltrst a tbbi orszg piltihoz kpest?
Az orosz versenyzk flnynek sok oka van, de semmi titok nincs benne. A legalapvetbb, hogy nluk ez egy igazi professzionlis sportg nagy szakmai tapasztalattal, jl felptett httrrel. Az utnptls bzisuk rendkvl szles. A legutbbi junior bajnoksgukban tbb mint 50 versenyz indult. Ez azonban nem elssorban azrt van gy, mert az orosz nagy np, sok ember. Tudatosan keresik s kpzik a fiatalokat. Komoly szakmai tudssal s kpzettsggel rendelkez edzk tantjk meg a ket erre a sportra. A fiatalok kztt pedig sokan vannak, akik vllaljk a kemny kvetelmnyek teljestst. A jgmotorozs hallatlanul npszer Oroszorszgban. Az lversenyzik megbecslt sztrok. A stadionokban a rendszerint nagy hideg ellenre sok nz van. Mghozz nagyon hozzrt s sportszer kznsg! Nem egyszer lttam, hogy a kznsg az idegen versenyzt is lelkesen megtapsolta, ha az mutatott valami szpet a plyn. A klubok sokat tesznek is azrt, hogy legyen nagy kznsg. A tmogatkat gy tudjk megnyerni, a versenyzi utnptlst jelent srcokat pedig magukhoz vonzani. J versenyzv fejldni sikert, rvnyeslsi, kiemelkedsi lehetsget jelent. Nem hiszek abban, hogy az oroszok genetikailag meghatrozottan jk ebben a sportgban. A sikereik mgtt rengeteg munka, erfeszts van. Igaz, az ghajlat is segti ket, hiszen a hossz orosz tl hossz jgmotoros szezont, gy sok gyakorlsi lehetsget is jelent, de ht gy van ez Svdorszgban, Finnorszgban is, mgsem rik el az orosz versenyzk szintjt. Nincs meg nluk az a profi httr s gondolkods, mint az oroszoknl. Krds azonban, hogy meg tudjk-e az oroszok rizni mindezeket a vvmnyokat akkor, amikor majd az fiataljaikat is elrik korunknak azok a hatsai, amik a tbbi orszgban mr a sporttevkenysg npszersgnek hanyatlst okoztk. Most azonban ennek mg semmi jele, gyhogy remnykedhetnk benne, mg sokig csodlhatjuk az orosz jgmotorosok elkpeszt tudst. Az orosz versenyzkkel brknt soha nem volt klnsebb gondom. Sajnos, nagyon kevesen beszlnek az oroszon kvl ms nyelvet (a fiataloknl ez kezd vltozni!), emiatt nem knny beszlgetni velk, de ennek ellenre kommunikatvak, egyttmkdk, ltalban rokonszenvesek s profik.
|
|
Napjaink kt legsikeresebb orosz jgmotorosa: |
Nikolaj Krasnikov |
Danil Ivanov |
Amennyiben van s tehet klnbsget, melyik szakg versenyeit vezeti szvesebben s ha van ilyen, mi ennek az oka?
Bri plyafutsom alatt a plyaversenyzs minden gnak versenyeit vezettem: salakmotor, hosszplya, fplya, jgmotor, oldalkocsis, 1000 ccm oldalkocsis, short track. Termszetesen ms-ms jellegzetessgei vannak az egyes gak versenyeinek. Mindegyikben megtalltam s megtallom az rdekessget, szpsget, izgalmat. Mint vezetbr nem lltok fel kztk sorrendet. Az a szemlyes vlemnyem azonban, hogy a(z sszes) motorsportok kirlya a jgmotorozs. Azrt, mert ltvnyos, gyors, izgalmas, vltozatos, veszlyes, kemny, frfias. Persze, tudom, a tbbi is. De a jgmotorozs klnsen!
fotk: Nehzy Lszl
|